Home >
Onderwijs begrippen >
Zelfregulatie
Zelfregulatie
Wat is zelfregulatie?
Zelfregulatie verwijst naar het vermogen van een leerling om het eigen leerproces te sturen. Het gaat om het plannen van een taak, het stellen van doelen, het monitoren van voortgang, het aanpassen van strategieën en het evalueren van resultaten.
Zelfregulatie is een van de kernvaardigheden binnen effectief leren en hangt nauw samen met motivatie, metacognitie, executieve functies en reflectie.
Waarom is zelfregulatie belangrijk?
Leerlingen die beschikken over zelfregulatie nemen meer verantwoordelijkheid voor hun leren, kunnen zich beter concentreren en weten wat voor hen werkt. Ze zijn beter voorbereid op zelfstandig werken en op het voortgezet onderwijs of vervolgstudie.
Zwakke zelfregulatie uit zich vaak in:
- Moeite met plannen en organiseren
- Afgeleid raken of taken niet afmaken
- Weinig inzicht in eigen leerproces of leerfouten
Zelfregulatie en leerlingbegeleiding
Binnen de leerlingbegeleiding is het stimuleren van zelfregulatie een belangrijk doel, zeker bij leerlingen die vastlopen in hun schooltaken of onderpresteren.
Begeleiding kan zich richten op:
- Het aanleren van leerstrategieën zoals plannen en herhalen
- Het maken van stappenplannen of visuele overzichten
- Coachende gesprekken waarin leerlingen zelf doelen stellen
- Inzetten van het leerlingvolgsysteem om voortgang bespreekbaar te maken
Zelfregulatie en passend onderwijs
In het kader van passend onderwijs helpt het versterken van zelfregulatie leerlingen om meer grip te krijgen op hun eigen ontwikkeling. Binnen een ontwikkelingsperspectief (OPP) kan zelfregulatie worden opgenomen als leerdoel of begeleidingsmiddel.
Ook coachend lesgeven of begeleiding door een mentor draagt bij aan het vergroten van eigenaarschap en regie bij de leerling.