Home > Onderwijs begrippen > Welbevinden

Welbevinden

Wat is welbevinden?

Welbevinden verwijst naar het gevoel van veiligheid, verbondenheid en zelfvertrouwen dat een leerling ervaart binnen de schoolcontext. Het gaat om hoe prettig en geborgen een leerling zich voelt op school, zowel sociaal als emotioneel. Een leerling met een hoog welbevinden voelt zich geaccepteerd, durft zichzelf te zijn, is sociaal actief en heeft een positief zelfbeeld. Een leerling met een laag welbevinden voelt zich vaak onzeker, eenzaam of angstig en heeft minder vertrouwen in eigen kunnen. Welbevinden is een belangrijke voorwaarde voor leren. Kinderen en jongeren leren beter wanneer ze zich goed voelen.

Welbevinden en het pedagogisch klimaat

Een positief pedagogisch klimaat is essentieel voor het bevorderen van welbevinden. Dit klimaat wordt gekenmerkt door structuur, vertrouwen, respect, betrokkenheid en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Wanneer een leerling zich veilig en gewaardeerd voelt, ontstaat er ruimte om zich cognitief én sociaal-emotioneel te ontwikkelen.

Welbevinden en leerlingbegeleiding

Binnen de leerlingbegeleiding vormt welbevinden een kernbegrip. Als leerlingen zich niet prettig voelen op school, heeft dit vrijwel altijd invloed op hun leerprestaties, gedrag en motivatie. Begeleiding richt zich dan op het herstellen of versterken van het gevoel van veiligheid en verbondenheid. Mogelijke interventies zijn:

  • Mentorgesprekken gericht op zelfvertrouwen en sociale relaties
  • Groepsinterventies om pesten of uitsluiting tegen te gaan
  • Begeleiding bij faalangst of teruggetrokken gedrag
  • Positieve stimulatie van growth mindset en motivatie

Welbevinden is ook een belangrijk uitgangspunt bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief (OPP) voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Welbevinden binnen passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs is het bevorderen van welbevinden een fundamenteel uitgangspunt. Elk kind heeft recht op een omgeving waarin het zich veilig, gewaardeerd en betrokken voelt. Ook als het leren niet vanzelf gaat of als er sprake is van sociaal-emotionele kwetsbaarheid, moet het onderwijs bijdragen aan een positief zelfbeeld en het gevoel ergens bij te horen.