Home > Onderwijs begrippen > Tussendoelen
Tussendoelen zijn specifieke, meetbare leerdoelen die leerlingen helpen om stapsgewijs toe te werken naar een groter einddoel. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het onderwijsproces, omdat ze structuur aanbrengen in het leertraject en leerlingen inzicht geven in hun voortgang. Tussendoelen zijn afgeleid van bredere kerndoelen of leerplandoelen.
Tussendoelen maken het leerproces overzichtelijk en haalbaar. Door leerdoelen op te delen in kleinere stappen kunnen leerlingen successen ervaren, wat hun motivatie en eigenaarschap versterkt. Leerkrachten gebruiken tussendoelen om formatief te toetsen en hun instructie bij te stellen.
Een einddoel als “de leerling kan een betoog schrijven” kan worden opgesplitst in tussendoelen zoals:
- De leerling herkent de opbouw van een betoog
- De leerling kan een stelling formuleren
- De leerling onderbouwt een standpunt met argumenten
Deze tussenstappen maken het einddoel concreet en toetsbaar.
Tussendoelen worden vaak verwerkt in methodes, leerlijnen of toetsplanningen. Ze vormen de basis voor het opstellen van lesdoelen en succescriteria, waardoor leerlingen weten waaraan ze werken en wat van hen verwacht wordt.
Tussendoelen maken het leerproces inzichtelijk, behapbaar en doelgericht. Ze helpen leerlingen én leerkrachten om samen gericht te werken aan betekenisvol leren.