Home > Onderwijs begrippen > Taxonomie van Bloom
De taxonomie van Bloom is een veelgebruikt model in het onderwijs waarmee leerdoelen op verschillende niveaus van cognitieve complexiteit worden geordend. Het helpt leerkrachten bij het ontwerpen van lessen, het kiezen van passende werkvormen en het beoordelen van leerresultaten. De taxonomie biedt structuur en houvast bij het stimuleren van diepgaand leren.
De herziene versie van de taxonomie beschrijft zes niveaus van denken, van eenvoudig naar complex:
1. Onthouden (kennis reproduceren)
2. Begrijpen (informatie interpreteren)
3. Toepassen (kennis gebruiken in nieuwe situaties)
4. Analyseren (relaties en patronen ontdekken)
5. Evalueren (oordelen en afwegen)
6. Creëren (nieuwe ideeën of producten ontwikkelen)
De taxonomie van Bloom helpt bij het opstellen van heldere en doelgerichte lesdoelen. Het maakt inzichtelijk op welk niveau een leerling functioneert en biedt ruimte voor differentiatie. Zo kun je binnen één les opdrachten aanbieden op verschillende denk- en vaardigheidsniveaus.
De taxonomie is goed te combineren met de leercyclus van Kolb en met blended learning. Ook gamification kan worden ingezet om verschillende denkniveaus spelenderwijs te stimuleren. Bij hogere niveaus zoals analyseren of creëren zijn coöperatieve werkvormen vaak zeer effectief.
De taxonomie van Bloom ondersteunt ook bij het ontwikkelen van toetsen, zowel formatief als summatief. Door vragen te formuleren op verschillende niveaus, ontstaat een evenwichtige toets die inzicht geeft in zowel kennis als vaardigheden.
Met de taxonomie van Bloom geef je structuur aan je onderwijs en stimuleer je leerlingen om verder te denken dan alleen het onthouden van feiten.