Home > Onderwijs begrippen > Summatief toetsen
Summatief toetsen is een toetsvorm waarbij het leerresultaat van de leerling centraal staat. De toets meet in hoeverre een leerling de leerdoelen heeft behaald, vaak aan het eind van een periode of leertraject. Voorbeelden zijn proefwerken, examens en de doorstroomtoets. Summatieve toetsen leiden doorgaans tot een beoordeling of cijfer en hebben vaak gevolgen voor overgang, diplomering of schooladvies.
Het doel van summatief toetsen is het evalueren en vastleggen van prestaties. Dit biedt:
Een betrouwbare summatieve toets vraagt om heldere toetscriteria, validiteit en objectiviteit.
Summatieve toetsmomenten maken deel uit van het bredere toetsbeleid. Om een evenwichtige spreiding te realiseren, wordt gebruikgemaakt van een toetskalender. Hierin worden zowel summatieve als formatieve toetsen opgenomen, zodat de werkdruk beheersbaar blijft en de leerloopbaan goed gevolgd kan worden.
Waar summatief toetsen gericht is op evaluatie aan het einde van een leerproces, ondersteunt formatief toetsen het leren onderweg. In een evenwichtig toetsbeleid is er ruimte voor beide vormen, zodat niet alleen de uitkomst telt, maar ook het proces daarnaartoe.
- Zorg voor transparante succescriteria
- Stem toetsvormen af op het beoogde leerdoel
- Analyseer de resultaten om het onderwijs te verbeteren
- Gebruik de uitkomsten in combinatie met observaties en leerlingdossiers
Summatief toetsen is een waardevol instrument om leerprestaties zichtbaar te maken en het onderwijs te onderbouwen. Wanneer het in balans wordt ingezet met formatieve toetsing, versterkt het de kwaliteit van leren én lesgeven.