Home > Onderwijs begrippen > Ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Wat is ontwikkelingsgericht onderwijs?

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie waarin de brede ontwikkeling van kinderen centraal staat. Niet het afvinken van lesdoelen, maar de persoonlijke, sociale en culturele ontwikkeling van het kind vormen het uitgangspunt. Het onderwijs sluit aan bij de leefwereld van het kind en stimuleert actieve betrokkenheid, spel en betekenisvol leren.

Kenmerken van ontwikkelingsgericht onderwijs

  • Leren gebeurt in een sociale context, door interactie en samenwerking.
  • Activiteiten sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen.
  • Spel neemt een centrale plaats in, vooral in de onderbouw.
  • De leerkracht biedt ruimte voor eigen inbreng én gerichte begeleiding.
  • Er wordt aangesloten bij de zone van naaste ontwikkeling van elk kind (Vygotsky).

Relatie met basisontwikkeling

Basisontwikkeling wordt vaak gezien als de praktische uitwerking van ontwikkelingsgericht onderwijs voor jonge kinderen, met name in groep 1 en 2. Binnen die aanpak staat spelontwikkeling centraal als leerbron en ontwikkelingskans.

Doelen van ontwikkelingsgericht onderwijs

OGO wil leerlingen niet alleen kennis en vaardigheden bijbrengen, maar hen ook leren om kritisch, zelfstandig en betrokken in de wereld te staan. Er is aandacht voor de cognitieve, sociaal-emotionele en morele ontwikkeling van kinderen. Onderwijs moet betekenisvol zijn en verbonden met de werkelijkheid waarin kinderen leven.

De rol van de leerkracht

De leerkracht in OGO is geen klassieke kennisoverdrager, maar een begeleider die het leerproces observeert, verrijkt en bijstuurt. Hij of zij stemt het aanbod af op het ontwikkelingsniveau van de leerling en daagt uit tot een volgende stap. Dit vraagt pedagogische sensitiviteit, kennis van ontwikkelingspsychologie en een sterk reflectief vermogen.

Voor welke leerlingen is OGO geschikt?

Ontwikkelingsgericht onderwijs is geschikt voor álle leerlingen, juist omdat het uitgaat van verschillen in ontwikkeling. Het sluit aan bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, maar biedt ook ruimte aan kinderen met ontwikkelingsstoornissen, doordat het de nadruk legt op wat kinderen wél kunnen en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen.