Home > Onderwijs begrippen > Morele ontwikkeling
Morele ontwikkeling verwijst naar de manier waarop kinderen leren onderscheid maken tussen goed en kwaad, en zich waarden en normen eigen maken. Deze ontwikkeling is belangrijk voor het vormen van een geweten, het ontwikkelen van empathie en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen gedrag. In het onderwijs komt morele ontwikkeling tot uiting in hoe kinderen omgaan met regels, anderen helpen, conflicten oplossen en hun eigen gedrag reflecteren.
Kinderen doorlopen in hun morele ontwikkeling doorgaans verschillende fasen, zoals beschreven in theorieën van o.a. Piaget en Kohlberg. Globaal zijn dit:
Morele ontwikkeling is niet lineair en verloopt bij elk kind anders. De sociale omgeving, opvoeding en levenservaringen spelen hierin een grote rol.
Binnen het onderwijs is het belangrijk om aandacht te besteden aan morele vorming, zeker in het primair en voortgezet onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld door gesprekken over sociale dilemma’s, groepsregels, burgerschapsthema’s of rollenspellen. Ook dagelijkse situaties – zoals ruzies op het schoolplein of samenwerken aan een opdracht – bieden natuurlijke momenten om kinderen te laten nadenken over rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en keuzes. Ondersteuning van de leerkracht als rolmodel is hierbij essentieel. Leerkrachten laten door hun eigen houding en reactie op gedrag zien welke waarden en normen gewenst zijn.
Morele ontwikkeling hangt nauw samen met de sociaal-emotionele ontwikkeling, empathie en zelfbeeld. Kinderen die zich zeker voelen, anderen kunnen begrijpen en leren reflecteren, zijn beter in staat morele afwegingen te maken. Ook ontwikkelingspsychologie en gedragsproblemen kunnen inzicht geven in de morele ontwikkeling van leerlingen.