Home >
Onderwijs begrippen >
Leerlingvolgsysteem
Leerlingvolgsysteem (LVS)
Wat is een leerlingvolgsysteem?
Een leerlingvolgsysteem (LVS) is een digitaal instrument waarmee scholen de ontwikkeling, leerprestaties en ondersteuning van leerlingen systematisch kunnen volgen. Het LVS biedt inzicht in de voortgang van leerlingen op cognitief, sociaal-emotioneel en gedragsmatig vlak, en vormt een belangrijke basis voor signalering, begeleiding en besluitvorming.
In het primair onderwijs wordt het LVS vaak gekoppeld aan toetsen zoals Cito of IEP. In het voortgezet onderwijs gaat het ook om overzichten van cijfers, aanwezigheid, gedrag en begeleidingstrajecten.
Het doel van het leerlingvolgsysteem
Een goed ingericht LVS ondersteunt scholen bij:
De rol van het LVS binnen leerlingbegeleiding
Binnen leerlingbegeleiding vormt het LVS een belangrijk instrument om gestructureerd en doelgericht te werken. Door toetsgegevens te combineren met observaties, gesprekken en logboeken ontstaat een compleet beeld van de leerling.
Het LVS wordt gebruikt door mentoren, intern begeleiders, zorgcoördinatoren en andere onderwijsprofessionals om:
- Begeleidingsplannen te onderbouwen en te evalueren
- In kaart te brengen wat werkt en wat (nog) niet
- Transparant te communiceren met ouders en betrokkenen
Leerlingvolgsysteem en passend onderwijs
In het kader van passend onderwijs is het van groot belang dat scholen goed kunnen aantonen wat de onderwijsbehoeften van een leerling zijn en welke ondersteuning is geboden. Het LVS helpt scholen om deze zorgplicht op een transparante manier in te vullen.
Binnen de zorgstructuur van de school is het LVS vaak de spil in het registreren, afstemmen en volgen van ondersteuningstrajecten.