Home > Onderwijs begrippen > Kleuter
Een kleuter is een kind in de leeftijd van ongeveer 4 tot 6 jaar. Deze levensfase vormt een overgang tussen de peuterperiode en de middenbouw van de basisschool. Kleuters bezoeken doorgaans groep 1 en 2 van het basisonderwijs. In deze periode ontwikkelt het kind zich razendsnel op verschillende gebieden, waaronder de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motoriek.
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een kleuter is cruciaal voor een goede start in het onderwijs. Kleuters leren in deze fase om samen te spelen, conflicten op te lossen en emoties te herkennen en reguleren. Deze ontwikkeling vindt grotendeels plaats tijdens het spel, waarin kinderen sociale rollen oefenen en hun zelfbeeld vormgeven. Ook ouderbetrokkenheid speelt hierin een belangrijke rol.
De motorische ontwikkeling van kleuters omvat zowel grove als fijne motoriek. Door activiteiten zoals buitenspelen, tekenen en knippen ontwikkelen kleuters hun spierbeheersing en coördinatie. Bewegingsonderwijs is in deze fase van groot belang om deze ontwikkeling doelgericht te stimuleren.
In het kleuteronderwijs staat spel centraal. Onderwijsconcepten zoals ervaringsgericht onderwijs en ontwikkelingsgericht onderwijs sluiten hier goed op aan. Door rijke speel- en leeromgevingen kunnen kleuters hun spelontwikkeling en basisontwikkeling verder ontplooien. Leerkrachten stemmen hun aanbod af op de zone van de naaste ontwikkeling van het kind.
Hoewel de nadruk ligt op spel en ontwikkeling, worden kleuters ook gevolgd in hun groei. Steeds vaker worden kleutertoetsen en observatie-instrumenten ingezet om ontwikkelingsvoorsprongen of -achterstanden tijdig te signaleren. Kleuters vormen een belangrijk onderdeel van het onderwijs aan het jonge kind. Door goed in te spelen op hun sociaal-emotionele en motorische behoeften, wordt de basis gelegd voor een succesvolle schoolloopbaan.