Intrinsieke motivatie betekent dat iemand gemotiveerd is om iets te doen vanuit eigen interesse, plezier of nieuwsgierigheid, zonder externe beloningen of druk. In het onderwijs houdt dit in dat een leerling leert omdat hij of zij de stof boeiend vindt, niet alleen vanwege een cijfer of beloning. Dit type motivatie leidt tot diepgaand leren, een grotere betrokkenheid en betere leerprestaties.
Wanneer leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn, nemen ze meer initiatief, tonen ze meer doorzettingsvermogen en verwerken ze informatie op een dieper niveau. Ze ervaren minder stress en ontwikkelen een positieve houding ten opzichte van leren. Dit maakt hen zelfstandiger en beter voorbereid op levenslang leren.
Intrinsieke motivatie kan worden bevorderd door een leeromgeving te creëren waarin autonomie, competentie en verbondenheid centraal staan. Dit kan op verschillende manieren:
Intrinsieke motivatie wordt vaak vergeleken met extrinsieke motivatie. Bij extrinsieke motivatie worden leerlingen gestimuleerd door externe factoren zoals beloningen, cijfers of straf. Hoewel extrinsieke motivatie nuttig kan zijn, is intrinsieke motivatie duurzamer en effectiever voor diepgaand leren.
Door intrinsieke motivatie te stimuleren, ontwikkelen leerlingen een natuurlijke nieuwsgierigheid en een liefde voor leren die hen hun hele leven zal helpen. Dit bevordert niet alleen betere schoolprestaties, maar draagt ook bij aan persoonlijke groei en succes op lange termijn.
Onderwijs dat gericht is op het versterken van intrinsieke motivatie helpt leerlingen om zelfstandig en met plezier te leren, waardoor ze optimaal tot hun recht komen.