Home > Onderwijs begrippen > Gedragsstoornissen
Gedragsstoornissen zijn psychische stoornissen die zich uiten in hardnekkig en storend gedrag. In tegenstelling tot tijdelijke gedragsproblemen, gaat het bij gedragsstoornissen om een patroon van gedrag dat langdurig aanwezig is en vaak al op jonge leeftijd begint. Veelvoorkomende gedragsstoornissen in het onderwijs zijn:
Leerlingen met een gedragsstoornis vragen om intensieve en goed afgestemde begeleiding. Binnen de leerlingbegeleiding is het belangrijk om te zorgen voor structuur, voorspelbaarheid en duidelijke verwachtingen. Daarnaast is begrip voor de diagnose essentieel: leerlingen kiezen vaak niet bewust voor hun gedrag. De intern begeleider speelt hierbij een centrale rol in het coördineren van de ondersteuning, samen met het zorgteam en eventueel externe deskundigen, zoals een orthopedagoog of psycholoog.
Bij de begeleiding van leerlingen met gedragsstoornissen wordt vaak gebruikgemaakt van:
Binnen het passend onderwijs heeft iedere leerling recht op een plek waar hij of zij zich kan ontwikkelen. Voor leerlingen met gedragsstoornissen betekent dat vaak extra ondersteuning of aanpassing van het onderwijsaanbod. Scholen hebben hierin een zorgplicht en kunnen gebruikmaken van het zorgplan en de zorgstructuur van het samenwerkingsverband.