Home  >   Onderwijs begrippen  >   Gamification

 

Gamification

Gamification is het toepassen van spelelementen in niet-spelcontexten, zoals het onderwijs. Door gebruik te maken van gameprincipes als beloningen, levels, competitie en uitdaging worden leerlingen gemotiveerd en betrokken bij het leerproces. Gamification sluit naadloos aan bij activerend onderwijs en is een krachtig middel om leerdoelen spelenderwijs te bereiken.

 

 

Voorbeelden van gamification in de klas

In de klas kan gamification verschillende vormen aannemen, zoals digitale quizzen, puntensystemen, badges voor behaalde prestaties of klassikale spellen die gekoppeld zijn aan de leerstof. Ook online platforms binnen blended learning bevatten vaak spelelementen die het leerproces aantrekkelijker maken.

 

 

Waarom gamification werkt

Gamification activeert het beloningssysteem in het brein en stimuleert doorzettingsvermogen. Het biedt directe feedback, verhoogt de motivatie en versterkt eigenaarschap bij leerlingen. Door spelelementen slim in te zetten, kunnen ook minder gemotiveerde leerlingen worden geactiveerd.

 

 

Verbinding met andere didactische strategieën

Gamification combineert goed met coöperatieve werkvormen, waarbij teams samenwerken aan spelopdrachten. Ook binnen flipping the classroom of scaffolding kunnen spelelementen worden ingezet om de lesstof op een toegankelijke manier aan te bieden.

 

 

Randvoorwaarden voor effectieve inzet

Het is belangrijk dat gamification niet ten koste gaat van het leerdoel. De spelelementen moeten functioneel zijn en passen binnen de beoogde lesdoelen. Let ook op cognitieve belasting: te veel prikkels kunnen het leerproces verstoren. Een goede balans is essentieel.

 

Gamification biedt kansen om leren leuker en effectiever te maken. Mits goed ingezet, verhoogt het de betrokkenheid van leerlingen en draagt het bij aan diepgaand leren.