Extrinsieke motivatie is motivatie die voortkomt uit externe prikkels, zoals beloningen of straffen. In het onderwijs betekent dit dat een leerling iets leert of een taak uitvoert omdat er een externe stimulans is, bijvoorbeeld een cijfer, een compliment of een beloning. Dit staat tegenover intrinsieke motivatie, waarbij de motivatie van binnenuit komt, zoals nieuwsgierigheid of plezier in leren.
Extrinsieke motivatie kan op verschillende manieren voorkomen in het onderwijs. Enkele veelvoorkomende voorbeelden zijn:
Extrinsieke motivatie kan effectief zijn om leerlingen aan te moedigen taken uit te voeren die ze anders misschien zouden vermijden. Het kan bijvoorbeeld helpen bij het ontwikkelen van studieroutines en het behalen van leerdoelen.
Echter, te veel nadruk op extrinsieke prikkels kan nadelen hebben. Leerlingen kunnen afhankelijk worden van beloningen en minder gemotiveerd raken wanneer deze wegvallen. Dit kan op de lange termijn hun intrinsieke motivatie ondermijnen.
Hoewel extrinsieke motivatie nuttig kan zijn, is het belangrijk om een balans te vinden met intrinsieke motivatie. Dit kan door:
Door een combinatie van extrinsieke en intrinsieke motivatie te gebruiken, kunnen docenten een stimulerende leeromgeving creëren waarin leerlingen niet alleen gemotiveerd zijn door externe beloningen, maar ook door een oprechte interesse in leren.