Home > Onderwijs begrippen > Dyslexieprotocol

Dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol is een stappenplan dat scholen gebruiken om lees- en spellingproblemen bij leerlingen systematisch te signaleren, te begeleiden en – indien nodig – door te verwijzen voor verder onderzoek. Het protocol biedt richtlijnen voor het onderwijs aan kinderen met dyslexie en zorgt voor een eenduidige aanpak binnen het onderwijs.

Wat is het doel van het dyslexieprotocol?

Het dyslexieprotocol helpt scholen bij het vroegtijdig herkennen van leesproblemen en het bieden van gerichte ondersteuning. Door een structurele aanpak wordt voorkomen dat leerlingen onnodige achterstanden oplopen. Het protocol waarborgt de kwaliteit van begeleiding en vormt de basis voor eventuele verwijzing naar dyslexieonderzoek.

Inhoud van het dyslexieprotocol

In het dyslexieprotocol zijn onder andere de volgende onderdelen opgenomen:

  • criteria voor signalering van lees- en spellingproblemen;
  • fasen van begeleiding: preventief, extra ondersteuning en intensieve interventie;
  • inzet van hulpmiddelen zoals toetsgegevens, observaties en remediërend materiaal;
  • documentatie van de geboden ondersteuning;
  • richtlijnen voor samenwerking met ouders en externe specialisten.

Het protocol is afgestemd op de wettelijke zorgplicht van scholen en het streven naar passend onderwijs.

Van protocol naar dyslexieonderzoek

Wanneer blijkt dat een leerling ondanks intensieve begeleiding blijvend moeite houdt met lezen en/of spellen, kan op basis van het protocol worden besloten tot een dyslexieonderzoek. Dit gebeurt meestal in overleg met ouders en de intern begeleider. De onderzoeksresultaten kunnen leiden tot een dyslexieverklaring, waarmee gerichte ondersteuning geregeld kan worden.

Voordelen van een goed toegepast protocol

Een effectief toegepast dyslexieprotocol zorgt voor:

  • vroege signalering van problemen en preventieve aanpak;
  • gedocumenteerde en verantwoorde begeleidingstrajecten;
  • gelijke kansen voor alle leerlingen met leesproblemen;
  • duidelijke communicatie met ouders en specialisten.

Daarnaast voorkomt het protocol dat leerlingen met andere leer- of ontwikkelingsproblemen, zoals TOS of ADHD, onterecht worden doorgestuurd voor dyslexieonderzoek.

Meer informatie over dyslexie en leerstoornissen

Meer weten? Lees ook onze lemma’s over dyslexie, dyslexieonderzoek en dyslexieverklaring. Bekijk daarnaast de pagina over ontwikkelingsstoornissen en verwante stoornissen zoals dyscalculie en ADD.