Home > Onderwijs begrippen > Dyslexieonderzoek
Een dyslexieonderzoek is een psychologisch onderzoek dat uitgevoerd wordt om vast te stellen of een kind dyslexie heeft. Het onderzoek brengt niet alleen de lees- en spellingvaardigheden in kaart, maar ook de onderliggende cognitieve processen. Op basis van de uitkomsten kan, indien nodig, een dyslexieverklaring worden afgegeven. Dyslexieonderzoek is essentieel voor het verkrijgen van gerichte ondersteuning in het onderwijs.
Als een leerling ondanks extra begeleiding en oefening structureel moeite blijft houden met lezen en/of spellen, kan er sprake zijn van dyslexie. Via het dyslexieprotocol wordt dit begeleidingsproces gevolgd. Wanneer hieruit blijkt dat de problemen hardnekkig zijn en niet verklaard worden door andere factoren, kan een dyslexieonderzoek worden aangevraagd. Dit gebeurt meestal in overleg met ouders en de intern begeleider.
Tijdens een dyslexieonderzoek worden onder andere de volgende aspecten getest:
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een orthopedagoog of psycholoog, vaak in samenwerking met de school. Op basis van de uitkomsten volgt een rapportage en eventueel een officiële verklaring.
Wanneer dyslexie wordt vastgesteld, ontvangt de leerling een dyslexieverklaring. Deze geeft recht op aangepaste ondersteuning, zoals extra tijd bij toetsen, het gebruik van voorleessoftware of aangepaste leermiddelen. Het is belangrijk dat scholen deze ondersteuning goed vastleggen binnen het eigen beleid en het dyslexieprotocol.
In sommige gevallen, zoals bij ernstige enkelvoudige dyslexie (EED), kan het onderzoek en de behandeling vergoed worden via de gemeente (Jeugdwet). Dit geldt alleen voor kinderen in het basisonderwijs die voldoen aan specifieke criteria. Voor minder ernstige gevallen of oudere leerlingen worden de kosten doorgaans door ouders zelf betaald.
Dyslexieonderzoek richt zich specifiek op lees- en spellingproblemen. Bij vermoedens van bredere ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD, ADD of TOS, is uitgebreider diagnostisch onderzoek nodig. Dyslexie kan samen voorkomen met andere stoornissen, wat het leerproces extra ingewikkeld maakt.
Lees ook ons lemma over dyslexie of ontdek wat het dyslexieprotocol en de dyslexieverklaring betekenen voor de begeleiding in het onderwijs. Meer weten over ontwikkelingsstoornissen? Bekijk onze pagina over ontwikkelingsstoornissen.