Home > Onderwijs begrippen > Dyslexie

Dyslexie

Dyslexie is een specifieke leerstoornis waarbij kinderen moeite hebben met het nauwkeurig en vlot aanleren en toepassen van lezen en/of spellen. Deze hardnekkige problematiek staat los van intelligentie of motivatie en heeft invloed op het leren en functioneren in het onderwijs. Tijdige signalering, passende begeleiding en heldere afspraken via het dyslexieprotocol zijn essentieel voor een effectieve aanpak van dyslexie in de klas.

Wat is dyslexie?

Dyslexie is een ontwikkelingsstoornis met een neurobiologische basis, die zich uit in hardnekkige problemen met lezen en/of spellen. Kinderen met dyslexie hebben moeite met het automatiseren van letter-klankkoppelingen, het herkennen van woorden en het vlot lezen van teksten. De stoornis komt voor bij 3 tot 5% van de schoolgaande kinderen en kan leiden tot frustratie, faalangst en een negatief zelfbeeld.

Kenmerken van dyslexie in de klas

In het onderwijs vallen leerlingen met dyslexie op door:

  • langzaam en spellend lezen van teksten;
  • veel spellingsfouten, ook bij bekende woorden;
  • moeite met het onthouden van klanken, letters en woordbeelden;
  • vermijding van lees- en schrijfopdrachten;
  • weinig leesplezier en snel vermoeid raken bij lezen.

Ondanks extra oefening blijft de vooruitgang beperkt. Dit onderscheidt dyslexie van algemene leesproblemen.

Dyslexieonderzoek en verklaring

Bij vermoeden van dyslexie wordt een dyslexieonderzoek uitgevoerd door een orthopedagoog of psycholoog. Dit onderzoek brengt de lees- en spellingvaardigheden én de onderliggende cognitieve processen in kaart. Bij een officiële diagnose ontvangt de leerling een dyslexieverklaring, waarmee recht bestaat op extra ondersteuning en aanpassingen, zoals verlengde tijd bij toetsen.

Dyslexieprotocol en ondersteuning

In het onderwijs werken scholen met een dyslexieprotocol, waarin staat beschreven hoe leesproblemen gesignaleerd, begeleid en gevolgd worden. Dit protocol zorgt voor een gestructureerde aanpak, met gerichte interventies zoals remedial teaching of extra instructie. Aandacht voor leesmotivatie, succeservaringen en samenwerking met ouders is hierbij belangrijk.

Dyslexie en andere stoornissen

Dyslexie komt regelmatig voor in combinatie met andere stoornissen. Zo hebben sommige kinderen met dyslexie ook:

  • ADHD: aandachtsproblemen en impulsiviteit maken lezen extra moeilijk;
  • ADD: trage verwerking en moeite met concentratie beïnvloeden lezen en spelling;
  • TOS: beperkte taalvaardigheid beïnvloedt begrijpend lezen en woordenschat;
  • dyscalculie: naast lezen ook moeite met rekenvaardigheden.

Deze comorbiditeit vraagt om een integrale benadering en afstemming met specialisten.

Meer informatie over ontwikkelingsstoornissen

Meer weten over leerstoornissen en gedragsproblemen in de klas? Lees onze pagina over ontwikkelingsstoornissen of bekijk de lemma’s over dyscalculie, ADHD, ADD en TOS.