Home > Onderwijs begrippen > Doubleren

Doubleren

Doubleren, ook wel zittenblijven genoemd, betekent dat een leerling een schooljaar opnieuw doet omdat hij of zij niet voldoet aan de vereiste leerdoelen of prestatienormen. Doubleren wordt meestal ingezet op basis van academische prestaties, maar soms ook vanwege sociale, emotionele of gedragsfactoren.

Waarom wordt doubleren toegepast?

Doubleren kan leerlingen extra tijd geven om essentiële kennis en vaardigheden op te doen. Het wordt vaak gezien als een laatste redmiddel wanneer andere ondersteuningsmaatregelen onvoldoende effect hebben gehad. Toch is het een ingrijpende beslissing die zorgvuldig moet worden afgewogen.

Voor- en nadelen van doubleren

Voordelen:
- Extra tijd voor herhaling en ontwikkeling
- Versterking van basisvaardigheden
- Meer kans op succes in het volgende schooljaar

Nadelen:
- Negatieve impact op zelfbeeld en motivatie
- Verstoring van sociale relaties
- Verhoging van kans op schooluitval op langere termijn

Alternatieven voor doubleren

Er is steeds meer aandacht voor alternatieven zoals differentiatie, remediërende interventies of het inzetten van formatieve toetsing en succescriteria. Gepersonaliseerde leertrajecten kunnen helpen om leerlingen binnen hun leerjaar op maat te begeleiden, zonder dat zij hoeven te blijven zitten.

Beleid en visie

Onderwijsinstellingen en beleidsmakers streven naar een systeem waarin leerlingen passende ondersteuning krijgen, zodat doubleren zo veel mogelijk wordt voorkomen. De nadruk ligt op preventie, vroegsignalering en duurzame interventies.

Doubleren kan in sommige situaties helpend zijn, maar vraagt om een zorgvuldige afweging en goed afgestemde begeleiding. Alternatieven gericht op maatwerk en groei bieden in veel gevallen meer perspectief.