Home > Onderwijs begrippen > Cyberpesten
Cyberpesten is het opzettelijk en herhaaldelijk schaden of vernederen van een persoon via digitale communicatie, zoals sociale media, chatapps, e-mail of online games. In tegenstelling tot traditioneel pesten speelt cyberpesten zich af buiten het zicht van volwassenen en kan het continu doorgaan, ook buiten schooltijd. Slachtoffers kunnen zich hierdoor nergens veilig voelen.
Cyberpesten is vaak:
- Doelgericht: het slachtoffer is bewust gekozen
- Herhaald: het gedrag komt vaker voor
- Schadelijk: het leidt tot emotionele, sociale of zelfs fysieke schade
Daarnaast is cyberpesten soms anoniem en makkelijk te verspreiden, waardoor het extra impactvol is.
- Het verspreiden van roddels of gemanipuleerde foto's via WhatsApp of Snapchat
- Beledigen of uitsluiten via online groepschats
- Dreigberichten of haatreacties op sociale media
- Online stalken of doxing (persoonlijke informatie delen)
Leerlingen die slachtoffer zijn van cyberpesten ervaren vaak stress, angst, eenzaamheid of dalende schoolprestaties. De schade is niet altijd zichtbaar, waardoor het belangrijk is dat vertrouwenspersonen, leerkrachten en ouders alert zijn op signalen.
Preventie begint met het creëren van een veilig schoolklimaat en het expliciet maken van gedragsregels voor online gedrag. Digitale weerbaarheidstrainingen, gesprekken over sociale media en aandacht voor burgerschapsvorming kunnen helpen. In geval van incidenten is snelle actie en samenwerking tussen school, ouders en mogelijk politie noodzakelijk.
Cyberpesten vraagt om actieve signalering, preventie en zorgvuldige opvolging. Door structurele aandacht te geven aan digitale veiligheid, geef je leerlingen de ruimte om zich veilig te ontwikkelen — online én offline.