Home > Onderwijs begrippen > Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is het actief verwerken en interpreteren van geschreven teksten. Het gaat verder dan technisch kunnen lezen: leerlingen moeten verbanden leggen, hoofd- en bijzaken onderscheiden, conclusies trekken en kritisch nadenken over wat ze lezen. Begrijpend lezen is daarmee een sleutelvaardigheid voor schoolsucces en kennisverwerving.
Bij begrijpend lezen draait het om leesstrategieën zoals voorspellen, vragen stellen, samenvatten en terugzoeken. Ook woordenschat en taalontwikkeling spelen een grote rol: hoe beter leerlingen de taal begrijpen, hoe makkelijker ze teksten kunnen verwerken.
Een goede aanpak begint met expliciete instructie en modelgedrag van de leerkracht. Denk aan directe instructie en scaffolding om strategieën aan te leren. Het werken met relevante teksten, samen lezen en denken-aloud-technieken ondersteunen dit proces.
Begrijpend lezen is niet alleen belangrijk in de taalles. Ook binnen zaakvakken en exacte vakken komen leerlingen teksten tegen die ze moeten begrijpen en toepassen. Formatieve toetsing helpt hierbij om inzicht te krijgen in het leesbegrip en de voortgang.
Leerlingen met dyslexie of een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen moeite hebben met begrijpend lezen. Extra ondersteuning, visuele hulpmiddelen en het inzetten van luisterboeken of voorleesstrategieën kunnen hier helpend zijn.
Begrijpend lezen is de brug tussen taal en leren. Door leerlingen strategieën aan te reiken en betekenisvolle teksten aan te bieden, ontwikkelen zij het vermogen om informatie kritisch te verwerken — een vaardigheid voor het leven.