Home > Onderwijs begrippen > Assessment for Learning (AfL)

Assessment for Learning (AfL)

Assessment for Learning (AfL) is een toetsbenadering waarbij toetsing wordt ingezet als middel om het leerproces te verbeteren, in plaats van alleen te beoordelen. Het draait om het geven van gerichte feedback, het stimuleren van reflectie en het vergroten van het eigenaarschap bij leerlingen. AfL is nauw verbonden met formatief toetsen.

Kernprincipes van AfL

Assessment for Learning is gebaseerd op vijf kernprincipes:
1. Duidelijke lesdoelen en succescriteria
2. Feedback die leren bevordert
3. Actieve betrokkenheid van leerlingen
4. Gebruik van toetsinformatie door de leerkracht om het onderwijs aan te passen
5. Leerlingen leren zichzelf te evalueren en verantwoordelijkheid te nemen voor hun leren

Toepassing in de klas

Bij AfL krijgen leerlingen regelmatig feedback tijdens het leerproces. Denk aan check-ins, exit tickets, observaties en korte reflectiegesprekken. Deze aanpak maakt leren zichtbaar en biedt ruimte voor differentiatie op basis van actuele leerbehoeften.

Relatie met activerend onderwijs

Assessment for Learning sluit uitstekend aan bij activerend onderwijs. Leerlingen worden gestimuleerd om actief na te denken over hun leerproces en zelf doelen te stellen. Ook scaffolding speelt hierbij een rol: ondersteuning wordt geboden waar nodig en afgebouwd naarmate de leerling zelfstandiger wordt.

AfL en leerstrategieën

AfL is effectief in combinatie met modellen als de leercyclus van Kolb of de taxonomie van Bloom. Door toetsing te integreren in de leeractiviteiten ontstaat er een continue cyclus van leren, toetsen, bijsturen en verder leren.

Assessment for Learning verandert toetsing van een momentopname in een doorlopend leerproces. Het ondersteunt zowel de leerling als de leerkracht in het streven naar beter onderwijs.