Lees hier Speciaal voor jou hebben we het derde hoofdstuk van het boek 'Chatten met Napoleon 2.0' gratis beschikbaar op onze website. Lees alles over de impact van AI op jouw onderwijs!
Werken met AI in het onderwijs mobiele header 5505
 
Werken met AI in het onderwijs header 5505
 
64 deelnemers beoordelen dit congres met een 8,40

Werken met AI in het onderwijs

Congres

"Ik zet AI in als gesprekspartner voor mijn leerlingen. Zo leren zij in het Engels eten bestellen met AI als de ober."

"Ik gebruik AI om opstellen te controleren op grammatica en spelling. Dit levert mij een enorme tijdsbesparing op."

"Nieuwsbrieven, jaarplannen, schoolbeleid: AI heeft overal aan meegeschreven dit jaar. Ideaal!"


Artificiële intelligentie (AI) heeft steeds meer impact op het onderwijs. Bovendien heeft het de potentie om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en werkdruk te verminderen. Maar om AI betekenisvol te gebruiken, moet je op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen, gevaren en praktische toepassingen ervan. Want wanneer is AI van toegevoegde waarde voor  jou, je collega's en je leerlingen? Met welke competenties zet je AI succesvol in op school? En hoe beïnvloedt AI de sociale veiligheid op school?

Versterk met doelgericht gebruik van AI jouw onderwijs!

Tijdens de plenaire ochtend leer je over de mogelijkheden en gevaren van AI voor het onderwijs. 's Middags ga je zelf aan de slag in twee van de onderstaande subsessies:

  1. Aan de slag met AI in je onderwijs
  2. Bouw je ideale assistent met AI
  3. Leerlingen AI-vaardig maken
  4. Aanpak van online incidenten met AI-gegenereerd materiaal
  5. Beleidsontwikkeling en AI
  6. Toetsing en AI in het vo

Voor wie

Wij hebben dit congres ontwikkeld voor:

  • Docenten en mentoren
  • Leerkrachten van groep 7 en 8
  • Team- en afdelingsleiders
  • Schoolleiders
  • Zorgmedewerkers

uit het po, vo en mbo die meer willen weten over de mogelijkheden, gevaren en praktische toepassingen van AI in het onderwijs

Programma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening van het congres

09:35

AI - mogelijkheden voor het onderwijs

Sander van Acht, trainer en eigenaar Flooow learning
  • Wat brengt AI jou, je collega’s en je leerlingen?
  • Welke competenties heb je nodig om betekenisvol te werken met AI op school?
  • Inspiratiereis – maak kennis met tools, custom chatbots en mogelijkheden van AI in jouw onderwijs
10:30

Koffie- en theepauze

10:50

Verantwoord gebruik van AI in het onderwijs

Klaartje Schüngel, trainer/coach jeugd en social media SocialmediaIMPACT
  • Wat is de impact van AI-manipulatie via social media op gedrag en welzijn van kinderen en jongeren?
  • Hoe beïnvloedt AI de veiligheid op school? En in hoeverre ben je hier als school op voorbereid?
  • Wat zijn de hoofdpunten van de Europese wetgeving en hoe vertaal je dit naar onderwijsbeleid?
11:50

Afsluiting ochtendprogramma en verzorgde lunch

12:50 - 16:10 uur

Subsessies

Je schrijft je in voor twee van onderstaande subsessies. De eerste ronde duurt van 12.50 tot 14.20 uur. Na de koffie- en theepauze is de tweede ronde van 14.40 tot 16.10 uur. 

A - Aan de slag met AI in je onderwijs

Dieter Möckelmann, trainer, spreker en voormalig geschiedenisdocent Dieter.nl
  • Hoe zet je AI op een nuttige manier in gedurende je lesdag?
  • Welke taken kan AI van je overnemen om je werklast te verminderen? En welke blijf je juist zelf doen?
  • Informatie slim maken, ordenen en delen met leerlingen - ontdek hoe je AI inzet om het leerproces van je leerlingen te verrijken?
  • Wat zijn de vijf pijlers van digitale fitheid? En hoe versterk je met AI digitale vaardigheden en persoonlijk kennismanagement?

B - Bouw je ideale assistent met AI

Sander van Acht, trainer en eigenaar Flooow learning

Hoe zet je een volledig gepersonaliseerde chatbot in om jouw werk en het leerproces van leerlingen te versterken? Hoe bouw en ontwerp je een eigen chatbot? Denk aan een chatbot als:

  • Taalcoach voor gepersonaliseerde oefening met leerlingen
  • Werkvormenbedenker die inspirerende ideeën genereert
  • Feedback-expert die leerlingen gerichte suggesties geeft tijdens een opdracht

Je ontwerpt een chatbot op basis van een concrete onderwijsuitdaging. Je bouwt deze stap voor stap met eenvoudige tools, zonder programmeerkennis. Tot slot test en verfijn je de chatbot voor directe toepasbaarheid in de les.

C - Leerlingen AI-vaardig maken

Leon Anasagasti, onderwijsadviseur Vernieuwenderwijs
  • Hoe verandert AI het cognitieve leerproces van je leerlingen? En hoe leer je leerlingen wat belangrijk is om zelf te blijven doen en waarvoor je AI wel inzet?
  • Welke kennis en vaardigheden hebben je leerlingen nodig om AI betekenisvol te gebruiken?
  • Hoe maak je leerlingen vaardiger in het toetsen van de betrouwbaarheid door AI gegenereerde stukken?
  • Aan de slag met werkvormen om aan AI-geletterdheid te werken

Maak vooraf een account aan voor ChatGPT. Zo kun je meedoen met alle onderdelen van de subsessie. 

D - Aanpakken van online incidenten met AI-gegenereerd materiaal

Klaartje Schüngel, trainer/coach jeugd en social media SocialmediaIMPACT
  • Hoe handel je als leerlingen of collega’s te maken krijgen met grensoverschrijdend AI-gegenereerd materiaal?
  • Welke preventieve maatregelen kun je als school inzetten tegen pesten met AI-beelden?
  • Aan de slag met praktijksituaties – duiding, risico-inschatting en aanpak van online incidenten

E - Beleidsontwikkeling en AI

Barend Last, schrijver, spreker en onderwijsadviseur
  • Hoe maak je AI-beleid? En op welke thema’s leg je de focus?
  • Met welke randvoorwaarden houd je rekening bij de implementatie van je beleid?
  • Hoe ga je van AI-beleid naar concrete doelen en afspraken binnen je team?
  • Hoe ga je om met angsten en weerstand over AI binnen je team?

F - Toetsing en AI in het vo

Thijmen Sprakel, docent en auteur ‘Chatten met Napoleon'
  • Wanneer en hoe mogen leerlingen gebruikmaken van AI bij toetsing en schrijfopdrachten? 
  • Hoe ziet een schrijfopdracht met tweetrapstoetsing eruit?
  • Hoe zet je AI op zo'n manier in bij toetsing dat je fraude en de fraudediscussie voorkomt? 
  • AI als nakijkassistent - wat kan én wat mag binnen wetgeving? 

Reviews

Ik heb het congres 'Ai in het onderwijs' gevolgd. Een fijne en inhoudelijke dag, met sterke sprekers. Praten over kansen en risico's.
Daniëlle K.
Klaartje is een goede en kundige docent, ze is fijn om naar te luisteren, ze gaf veel praktijkvoorbeelden en veel praktische handvatten.
Deelnemer over Klaartje
Inhoudsvolle, afwisselende en praktische presentatie van verschillende vakmensen gehoord en actief met AI aan de slag. Het was er allemaal!
Margreet Bunt Dekker
Een ontzettend inspirerende dag waar ik veel geleerd heb. Fijn om gelijk in de praktijk toe te passen.
Jan over het congres
Ik volg graag een cursus of congres bij Medilex onderwijs. Je weet dan dat je kwaliteit krijgt. Alles klopt!
Deelnemer over Medilex Onderwijs
Dit congres was erg inspirerend en zat vol met praktische tips die je direct in kunt zetten. Echt een aanrader!
Deelnemer over het congres

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Carlton President

Floraweg 25

3542 DX Utrecht

Locatie en parkeren

Carlton President, Utrecht

Carlton President ligt op ongeveer 10 minuten afstand van station Maarssen. Je kunt vanaf station Maarssen bus 73 nemen en uitstappen bij halte Zonnebaan. Vanaf daar is het nog 4 minuten lopen naar de locatie. Parkeren kan gratis op het terrein.

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden