Samen werken aan veiligheid op school mobiele header 5423
 
Criminaliteit header tijdelijk
 
11742 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,22

Samen werken aan veiligheid op school

Congres

Drugsverkoop in het fietsenhok, vechtpartijen tussen leerlingen bij de kluisjes of ronselen van medeleerlingen op het toilet...
370 meldingen van heftige incidenten op scholen in slechts vier maanden tijd, het hoogste aantal ooit (Inspectie van het Onderwijs, juni 2024). Steeds meer middelbare scholen krijgen te maken met verharding en toenemende agressie. Leerlingen en docenten ervaren meer fysieke en sociale onveiligheid. Wat doe je als school bij signalen van criminaliteit? Hoe ga je om met heftige incidenten? Hoe vorm je door multidisciplinaire samenwerking een blok tegen crimineel en ongewenst gedrag?

Verbeter de fysieke en sociale veiligheid bij jou op school!

Tijdens dit congres stel je je eigen programma samen. Je kiest uit een groot aanbod van subsessies, onder meer: 

  • Handelen bij agressie en geweld
  • Drugs: signaleren en aanpakken
  • De rol van social media bij jeugdcriminaliteit
  • Straatcultuur binnen de school

Meer weten? Klik op knop 'Blijf op de hoogte' om een mail te ontvangen als het programma rond is!

Voor wie

Wij hebben dit jubileumcongres ontwikkeld voor onderwijsprofessionals uit het po, vo en mbo, waaronder:

  • Leerkrachten groep 7 en 8
  • Docenten, mentoren en instructeurs
  • Intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Leerlingbegeleiders
  • (School)maatschappelijk werkers
  • Team- en afdelingsleiders
  • Directie

Programma

Hieronder vind je eerste het congresprogramma in hoofdlijnen en vervolgens een uitgebreide uitwerking. 

Het congresprogramma in hoofdlijnen

9:00 uur   Ontvangst met koffie en thee
9:30 uur    Opening Shank
9:40 uur    Opening door de dagvoorzitter
9:50 uur    Bewust, bereid en bekwaam - als school voorbereid zijn op criminaliteit
10:30 uur  Kentensamenwerking voor schoolveiligheid
11.10 uur  Koffie- en theepauze
11.30 uur  Subsessieronde 1
13:00 uur  Verzorgde lunch
14:00 uur  Subsessieronde 2
15:35 uur  Afsluiting 1
16:05 uur  Afsluiting 2

Hieronder vind je het uitgebreide congresprogramma

09:00

Ontvangst met koffie en thee

09:30

Opening theater

In deze indrukwekkende scène zie je het verhaal van 3 jongeren, die worden meegezogen in een wereld van status, rivaliteit, criminaliteit en wapens. Ze komen terecht in een confrontatie waarbij ze geen andere uitweg zien dan het gebruik van wapens, met fatale gevolgen. Een onzichtbare maar pijnlijke realiteit, waar je door middel van deze voorstelling een inkijkje in krijgt.

09:40

Opening door de dagvoorzitter

09:50

Bewust, bereid en bekwaam - als school voorbereid zijn op criminele situaties

Jennifer van den Broek, criminoloog, docent X11
  • Hoe bereid je je voor op criminaliteit die de school binnenkomt?
  • Wat zijn signalen van crimineel gedrag?
  • Hoe vergroot je je handelingsbereidheid? 
10:30

Ketensamenwerking voor schoolveiligheid 2.0

Mette van Duijn, procesregisseur Korte Metten
  • Hoe werk je als school effectief samen met partners als politie, gemeente en jongerenwerkers?
  • Hoe draagt preventie bij aan schoolveiligheid voor leerlingen, ouders en schoolpersoneel?
  • Waar moet een schoolveiligheidsplan aan voldoen? En wie zijn daar verantwoordelijk voor?
11:10

Koffie- en theepauze

11:30 - 16:00 uur

Toelichting bij de subsessies

In de middag volg je twee subsessies.

  • Ronde 1: 11:30 - 13:00
  • Ronde 2: 14:00 - 16:00. Tussendoor is er een koffie- en theepauze.

    Je hebt keuze uit de volgende subsessies:

A1 Psychologische veiligheid in je team – speciaal voor leidinggevenden

Bert Peene, docent organisatie- en veranderkunde
  • Wat is psychologische veiligheid?
  • Hoe groot is de psychologische veiligheid in jouw team?
  • Hoe kun je de psychologische veiligheid in je team vergroten?
  • Welke rol je speel je daarbij als leidinggevende?

B1 Psychologische veiligheid in de klas – speciaal voor leraren

Margreet Pols,
  • Hoe versterk je de psychologische veiligheid in je klas?
  • Wat doe je als leraar om de competenties van sociaal-emotioneel leren bij je leerlingen te verstevigen?
  • Praktische tips om met aandacht voor groepsdynamica een veilige leeromgeving te bevorderen

C1 Handelen bij vechtpartijen op school

Amar el Ajjouri,
  • Welke afspraken maak je met elkaar over het handelen bij vechtpartijen? – wie doet wat, hoe, wanneer en waarom?
  • Hoe reguleer je tijdens een vechtpartij op school je emoties?

Samen met de trainers van de subsessie speel je situaties uit waarin vechtpartijen voorkomen. Je kunt op ieder moment in de situatie stop roepen, terugspoelen en meedenken over de situatie.

D1 In/uit – drugscriminaliteit

Fé Knip, Operationeel manager Confro

Drie acteurs/ervaringsdeskundigen laten in dit theaterstuk zien hoe drie jongeren uit een kansarme omgeving worden terechtkomen in de drugscriminaliteit. In dit stuk wordt je meegenomen in de achtergrond van deze jongeren en ervaar je hoe moeilijk het is om de juiste keuze te maken als je met de rug tegen de muur staat. Na het theaterstuk ga je in gesprek met de acteurs en een dialoogbegeleider, waarin je vragen kunt stellen, ervaringen kunt delen en perspectieven uit kunt wisselen.

E1 Schoolveiligheidsplan  - speciaal voor leidinggevenden

Programmapunten nader te bepalen

F1 In verbinding met de dader

George Smits, psycholoog & mediator Resetpartner
  • Hoe kijk je op een verbindende manier naar de dader en zijn/haar motieven?
  • Welke interventies zet je in om de onveilige situatie om te bouwen naar een veilige situatie?
  • Achter gedrag kijken – hoe sluit je aan bij de behoeftes en emoties van criminele jongeren?

G1 Samenwerken met jongerenwerkers tegen radicalisering

Programmapunten nader te bepalen

13:00

Verzorgde lunch

H1 Weerbaarheidsanalyse 

Jennifer van den Broek, criminoloog, docent X11

In deze subsessie maak je een weerbaarheidsanalyse. Deze analyse geeft inzicht in de bewustheid, bereidheid en bekwaamheid bij het (tijdig) signaleren van criminaliteit op jouw school. Je kan deze weerbaarheidsanalyse uitvoeren op persoonlijk vlak of op schoolniveau.

I2 Omgaan met emotie en agressie in de klas

Deniz Dogan,
  • Wat is het verschil tussen emotie en agressie van leerlingen in de klas?
  • Hoe creëer je als team een gezamenlijke aanpak in het omgaan met emotie en agressie in de klas?
  • Aan de slag met praktijksituaties:
    • Hoe doorbreek je discussies en het ge-ja-maar van leerlingen?
    • Hoe reageer je passend op emotioneel gedrag?
    • Hoe stop je grensoverschrijdend of agressief gedrag, met behoud van relatie?

J2 Omgaan met straatcultuur(gedrag) op school

Amar el Ajjouri,
  • Hoe leer je leerlingen omgaan met de verschillen tussen school-, straat- en thuiscultuur?
  • Wanneer zet je in op verbinding of begrens je gedrag?
  • In de praktijk – je observeert en oefent hoe je effectief omgaat met straatcultuurgedrag op school

Samen met de trainers van de subsessie speel je situaties uit waarin straatcultuur de school binnenkomt. Je kunt op ieder moment in de situatie stop roepen, terugspoelen en meedenken over de situatie.

K2 Drugcriminaliteit op school

Widya de Bakker, Beleidsadviseur Stichting Halt
  • Welke signalen wijzen erop dat jongeren drugs dealen op school?
  • Welke stappen onderneem je bij vermoedens van drugscriminaliteit?
  • Hoe ondersteunt Halt scholen in het betrekken van ouders bij preventie en het herkennen van signalen? En wat is de rol van de school hierbij?

L2 Handelingsinzichten bij seksuele en loverboysproblematiek

Mirjam Klijnsmit,
  • Hoe ziet problematiek op het gebied van seksueel geweld en loverboys eruit op school?
  • Hoe word je bewust van je eigen (voor)oordelen, die belemmeren dat je problemen herkent?
  • Wat zijn signalen van seksueel geweld? En hoe leer je als docent te luisteren naar je onderbuikgevoel?
  • Hoe vergroot je de vertrouwensband met je leerling? En wat betekent je voorbeeldrol hierin?
  • Hoe geef je seksuele thema’s een plek binnen je eigen vak of mentoraat?

LL2 Handelingsinzichten bij seksuele en loverboysproblematiek

Sarah Kreuze, Trainer, vormingswerker Centrum 16.22
  • Hoe ziet problematiek op het gebied van seksueel geweld en loverboys eruit op school?
  • Hoe word je bewust van je eigen (voor)oordelen, die belemmeren dat je problemen herkent?
  • Wat zijn signalen van seksueel geweld? En hoe leer je als docent te luisteren naar je onderbuikgevoel?
  • Hoe vergroot je de vertrouwensband met je leerling? En wat betekent je voorbeeldrol hierin?
  • Hoe geef je seksuele thema’s een plek binnen je eigen vak of mentoraat?

M2 Grensoverschrijdend gedrag – speciaal voor leidinggevenden

Patricia Ohlsen,
  • Hoe weet je of gedrag grensoverschrijdend is?
  • Hoe handel je bij incidenten of calamiteiten rondom grensoverschrijdend gedrag?
  • Wat doe je voor een slachtoffer van grensoverschrijdend gedrag?
  • Bespreken van casussen rondom grensoverschrijdend gedrag

N2 De rol van social media bij jeugdcriminaliteit

Jacqueline Kleijer,
  • Wat is de invloed van sociale media op de criminaliteit op school?
  • Hoe ziet de online straatcultuur eruit waardoor veel jongeren worden beïnvloed?
  • Bewust en dan?  - 3 tips over hoe je als onderwijsprofessional handelt bij online criminaliteit

O2 Gesprekken met leerlingen

Programmapunten nader te bepalen

F2 In verbinding met de dader

George Smits, psycholoog & mediator Resetpartner
  • Hoe kijk je op een verbindende manier naar de dader en zijn/haar motieven?
  • Welke interventies zet je in om de onveilige situatie om te bouwen naar een veilige situatie?
  • Achter gedrag kijken – hoe sluit je aan bij de behoeftes en emoties van criminele jongeren?
15:35

Afsluiting deel 1 voor deelnemers van de subsessie einidigt om uiterlijk 15:30.

Verrassende afsluiting door Confro

16:05

Afsluiting deel 2 voor deelnemers van de subsessie einidigt om uiterlijk 16:00.

Verrassende afsluiting door Confro

Reviews

Waardevol en positief, zo ervaar ik de congressen van Medilex Onderwijs. Geeft mij iedere keer weer net dat extra stukje voor in mijn werk!
Yolanda over congressen van Medilex Onderwijs
Tot nu toe alleen maar geweldige nascholingen gehad bij Medilex Onderwijs. Goed georganiseerd, goede communicatie en leerzaam!
Jan-Willem, docent en mentor
Medilex Onderwijs weet perfect in te spelen op de behoefte van scholen. Ze halen veel kwaliteit in huis. Ik ben tevreden!
Pieter

Praktische Informatie

Kosten

In 2025 bestaat Medilex Onderwijs 12,5 jaar. Ter ere hiervan ontvang je per persoon €125 korting op je congresinschrijving. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 325 ex btw incl jubileumkorting per persoon. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Nader te bepalen

De locatie van deze bijeenkomst

is nog niet bekend

Locatie en parkeren

Nader te bepalen,

De locatie van dit congres is nog niet bekend. De congressen van Medilex Onderwijs vinden altijd plaats in Utrecht of omgeving. 

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden