Dit wil ik lezen Hoe benader je het gedrag van een leerling op verschillende manieren? Welke 'bril' jij opzet, maakt verschil voor jezelf én de leerling. Lees het in de whitepaper 'Probleemgedrag, gedragsprobleem of gedragsstoornis?'
Gedragsexpert in het havo en vwo mobiele header 5504
 
Gedragsexpert in het havo en vwo header 5504
 
11838 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,22

Gedragsexpert in het havo en vwo

Opleiding

Met hun gedrag geven jongeren jou bewust of onbewust een signaal. Naast het doceren van je vak, is het als docent de kunst om te achterhalen welk behoefte er achter dit gedrag schuilgaat. Maar niet alleen dat, want hoe speel je vervolgens in op dit gedrag en de achterliggende behoefte? Met welke 'bril' kijk jij naar complex probleemgedrag? En welke begeleidingsadviezen geef jij als gedragsexpert aan je collega's? 

Word gedragsexpert in jouw team of op school!

Tijdens tien interactieve contactdagen word je opgeleid tot gedragsexpert en ga je onder meer met de volgende onderwerpen aan de slag:

  • Gedrag vertalen naar onderwijsbehoeften
  • Het hanteren van verklaringsmodellen voor gedrag 
  • Motivatie en mentaal welzijn van jongeren
  • Sturen van gedrag van de individuele leerling en de groep
  • Preventie, signalering en begeleiding van probleemgedrag
  • Begeleiding leerlingen met gedrags- en ontwikkelstoornissen

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor:

  • Docenten
  • Mentoren
  • Zorg- en ondersteuningscoördinatoren
  • Leerlingbegeleiders
  • Team- en afdelingsleiders

uit het havo en vwo. Er is plek voor maximaal 16 deelnemers.

Programma

De opleiding tot gedragsexpert in het havo en vwo bestaat uit tien interactieve opleidingsdagen. Een opleidingsdag start om 9:30 uur en duurt tot 16:00 uur.

Tussen de opleidingsdagen door werk je aan huiswerkopdracht of leervraag over je eigen onderwijspraktijk. Tijdens de opleiding is er ruimte voor intervisie en werk je aan een eindopdracht. Gedurende de opleiding ontvang je drie gratis boeken als extra naslagwerken. 

Dag 1 - dinsdag 23 september

Gedrag verklaren en vertalen naar onderwijsbehoeften

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
  • Van normaal gedrag tot probleemgedrag - wat verstaan we onder gedrag? En hoe beïnvloedt de identiteitsontwikkeling van jongeren hun gedrag?
  • Welke signalen geven je leerlingen af met hun gedrag? En welke onderwijsbehoefte zit hieronder?
  • Hoe zijn jouw referentiekader en verwachtingen van invloed op je leerling en het pedagogisch klimaat in de klas?
  • Intervisie om je persoonlijke leervragen verder te onderzoeken

Dag 2 - maandag 6 oktober

Jouw pedagogisch handelen en de jongeren van nu

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
Henno Oldenbeuving, jongerenexpert, trainer en auteur 'Snap dat dan!'
  • Hanteren van verklaringsmodellen voor gedrag - met welke 'bril' kijk je naar gedrag en gedragspatronen van je leerlingen? En wat heeft dit voor invloed op je handelen?
  • Hoe formuleer je met het verklaringsmodel een hulpvraag voor de leerling?
  • Handelingsgericht werken met leerlingen - hoe stel je concrete en toetsbare doelen voor gedrag?
  • Door welke maatschappelijke veranderingen is de puberteit van Gen Z en A echt anders dan vorige generaties? 
  • Verbinding maken met de leerlingen in 2025 - wat vraagt het gedrag van jongeren uit deze generaties van jou en de schoolorganisatie?

Dag 3 - woensdag 5 november

Gedrag sturen

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
  • Analyseer jouw communicatie met je leerlingen met de "Roos van Leary 2.0"
  • Interactiewijzer - hoe beïnvloed je het gedrag van individuele leerlingen?
  • Hoe stuur je de interactie tussen jou als docent, de individuele leerling en de groep?
  • Werken aan de eindpresentatie: verwacht eindresultaat, doel, brainstorm en onderwerpbepaling

Dag 4 - maandag 17 november

Mentaal welzijn en gedrag

René Lous, eigenaar en trainer Het Talentenlab
  • Welke invloed heeft het mentale welzijn van jongeren op hun gedrag, motivatie en betrokkenheid?
  • Met welke interventies ontdekken en ontwikkelen je leerlingen hun sterke kanten? En hoe dragen deze punten bij aan hun mentaal welbevinden en gedrag?
  • Welk effect hebben jouw overtuigingen op de motivatie en gedrag van je leerlingen? En hoe verhoog je jouw verwachtingen van je leerlingen?
  • Hoe versterk je positieve relaties en interacties binnen jouw klassen en op school?

Dag 5 - woensdag 17 december

Gedrag van (hoog)begaafde leerlingen

René Lous, eigenaar en trainer Het Talentenlab
  • Hoe (h)erken je het gedrag dat hoort bij de verschillende profielen van (hoog)begaafde leerlingen? En hoe ga je met dit gedrag om?
  • Welke interventies zet je in bij het coachen van (hoog)begaafde leerlingen?
  • Hoe begeleid je (hoog)begaafde leerlingen met sociaal-emotionele of gedragsproblemen?
  • Intervisie aan de hand van het ‘waarderend veranderen’-model – Bepaal je eerste stap richting verandering

Dag 6 - vrijdag 23 januari

Gedrag in de groep

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
  • Hoe verandert het gedrag van leerlingen onder invloed van de groep?
  • Met welke oefeningen ondersteun je de groep in de fasen van groepsvorming?
  • Groepsplan - hoe ga je met de hele of een kleine groep aan de slag?
  • Groep en docent - wat is jouw rol binnen de groepsdynamiek in de klas?
  • Werken aan eindpresentatie

Dag 7 - maandag 9 februari

Preventie, signalering en begeleiding van probleemgedrag

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
Karen Oosterink, docent, trainer en eigenaar TeenWork Trainingen
  • Wat is de invloed van de morele en sociaal-emotionele ontwikkeling op het gedrag van jongeren?
  • Hoe beïnvloed en voorkom je probleemgedrag in de groep?
  • Hoe signaleer en begeleid je leerlingen met probleemgedrag volgens de cognitieve en de behavioristische benadering?
  • Wat is transactionele analyse en hoe zet je dit in tijdens gesprekken met leerlingen met probleemgedrag? 
  • Oefenen in kleine groepen met jongerenacteurs onder leiding van Karen Oosterink - gespreksvoering met leerlingen met probleemgedrag

Werken met de jongerenacteurs
Het oefenen van de gesprekken gebeurt in een veilige setting in kleine groepen met jongerenacteurs. De jongeren zijn speciaal opgeleid om docenten in gesprekken te observeren en vakmatig feedback te geven. Je krijgt onder leiding van Karen Oosterink in verschillende rondes een casus waarna je met een jongerenacteur in gesprek gaat en met elkaar meekijkt. Het is ook mogelijk om eigen casuïstiek aan te leveren. Je kunt op ieder moment in het gesprek stoppen, overleggen of 'terugspoelen', zodat je de aangeleerde vaardigheden en theorie direct toepast. 

Dag 8 - vrijdag 13 maart

Omgevingsfactoren bij gedrag en begeleidingsadviezen aan collega's

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
  • Hoe beïnvloeden omgevingsfactoren (waaronder de thuisomgeving, cultuur, kindermishandeling en misbruik) het gedrag van leerlingen in de klas? En hoe ga jij hiermee om? 
  • Welke begeleidingsadviezen geef je als gedragsexpert aan collega’s? En hoe pak je dit aan?
  • Hoe krijg jij je collega’s mee? - vijf krachten om te gebruiken bij het delen van jouw nieuwe inzichten en ideeën
  • Intervisie - over het begeleiden en adviseren van collega's
  • Werken aan je eindpresentatie

Dag 9 - dinsdag 31 maart

Gedrags-, angst- en ontwikkelingsstoornissen

Simon Klein, gedragsexpert, docent, trainer en auteur Klasse(n)kanjers
  • Hoe beïnvloeden gedrags-, angst-, ontwikkelingsstoornissen en trauma's het gedrag van leerlingen? En wat betekent dit voor jouw handelen?
  • Verkennen van verschillende externaliserende en internaliserende gedrags-, angst- en ontwikkelingsstoornissen

*De programmapunten van opleidingsdag 9 zijn nog in ontwikkeling en zullen zo spoedig mogelijk verder ingevuld worden. 

Dag 10 - woensdag 15 april

Afronding

De opleiding wordt afgesloten met een interactieve presentatie per groep. Ter voorbereiding verdiep jij je gezamenlijk of individueel in een onderwerp dat van meerwaarde is voor jouw onderwijspraktijk en je leerdoelen. Zo verdiep jij je bijvoorbeeld in een ontwikkel- of gedragsstoornis die het gedrag van jongeren beïnvloedt. Dit presenteer je tijdens de laatste dag aan Simon en je medecursisten. De presentatie moet een interactief onderdeel bevatten waarin jij je medecursisten aan het denken/werk zet. Zorg daarnaast voor een goede verdeling van theorie en praktijk. Verwerk bijvoorbeeld een good practice in je presentatie, ontwerp een plan van aanpak of geef je medecursisten een lijst met praktische tips.

 

Reviews

De opleiding is heel erg praktisch ingesteld. Je kunt alles meteen gebruiken in de praktijk.
Deelnemer opleiding
Veel praktische informatie waar je mee aan de slag kunt.
Deelnemer over eerdere editie van 'Gedragsexpert in het (v)mbo'
Simon heeft veel kennis, zowel inhoudelijk als pedagogisch en didactisch. Hij is inspirerend en heeft antwoord op alle vragen.
Deelnemer over eerdere editie van 'Gedragsexpert in het (v)mbo'
Een leuke opleiding waar je zeker bagage oppakt! Een jaar dat voorbij vloog! Wil nu eigenlijk een vervolg.
Mirjam Valkenhoff

Praktische Informatie

Datum

Tiendaagse opleiding | startdatum dinsdag 23 september 2025

Kosten

Deelname aan deze opleiding betekent:
  een intensieve nascholing in een kleine vaste groep
  volop ruimte voor verdieping en casuïstiek
Je krijgt daarnaast:
  3 gratis boeken, waaronder 'Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs'
  handouts met de presentaties van de opleidingsdocenten
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen plús een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 3995 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

La Vie Meeting Center

St. Jacobsstraat 61

3511 BP Utrecht

Locatie en parkeren

La Vie Meeting Center, Utrecht

La Vie ligt op een steenworp afstand van de beroemde Utrechtse grachten.
La Vie is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Kom je liever met de auto, dan kun je tegen betaling parkeren in Qpark la Vie.
 

Openbaar vervoer 

Je volgt vanuit Utrecht Centraal Station de bewegwijzeringborden "centrumzijde" 

vervolgens vanuit winkelcentrum "Hoog Catharijne" volgt u de borden "Vredenburg".
Regardz La Vie Utrecht bevindt zich tegenover het Vredenburg (plein) en naast de Bijenkorf op de hoek St.Jacobsstraat/Lange Viestraat.
Je kunt het meeting center bereiken via de ingang van het kantorencomplex "La Vie" aan de St. Jacobsstraat. Op de borden op de 4e etage zie je in welke zaal je moet zijn en daar kun je dan direct naartoe.

 
Parkeren
Postcode ten behoeve van je navigatiesysteem : 3511 BS 

Parkeren kan in de Qpark parkeergarage La Vie, welke langs de verschillende aanrijdroutes wordt bewegwijzerd.
Op parkeerniveau 14 heeft u rechtstreekse doorgang naar La Vie.
Parkeergarage “La Vie” bevindt zich aan de St. Jacobstraat naast de Bijenkorf.

 

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Studielast

De totale studielast van deze cursus bedraagt 95 uur. De studiebelastingsuren (SBU) zijn als volgt verdeeld:

Contacttijd  65 uur
Literatuurstudie/huiswerkopdrachten   30 uur

Delen met een collega of downloaden