Aan de slag met gedrag mobiele header 5545
 
Aan de slag met gedrag header 5545
 
11725 deelnemers beoordelen onze nascholing gemiddeld met een 8,26

Aan de slag met gedrag

Congres

De gedragsproblemen in de klas nemen toe. Nederlandse leerlingen scoren internationaal opvallend laag op discipline en orde. Dat heeft grote gevolgen voor het leerklimaat, de leerprestaties én het welzijn van zowel je leerlingen als jezelf. Gewenst gedrag ontstaat namelijk niet vanzelf. Het vraagt om positieve relaties, duidelijke kaders en consequente routines. Maar hoe implementeer je regels, routines en rituelen in de klas? En hoe maak je jouw leerlingen medeverantwoordelijk voor een positief leerklimaat?

Creëer een positieve leer- en gedragscultuur in de klas!

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe creëer je een positieve leercultuur in een moeilijke groep?
  • Hoe blijf je investeren in de relatie wanneer je leerling problematisch gedrag vertoont?
  • Met welke regels, routines en rituelen creëer je een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving?

Voor wie

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten, docenten en onderwijsassistenten in het primair en voortgezet onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn van harte welkom. 

Programma

09:00

Ontvangst met koffie, thee en wat lekkers

09:30

Een positieve leercultuur creëren

Wouter Siebers, onderwijsadviseur Expertis
  • Hoe komt het dat gedragsproblemen in de klas toenemen?
  • Hoe creëer je een positieve leercultuur in je klas?
10:00

Verbinding als basis - investeren in de relatie met je leerlingen

Ismail Aghzanay, onderwijsprofessional, trainer/coach en auteur 'Het geheim van de leraar'
  • Hoe zorg je voor een goede relatie tussen jou, je leerlingen en je groep?  
  • Hoe blijf je investeren in de relatie wanneer je leerling zorgelijk of problematisch gedrag vertoont?
  • Tips om je leerlingen duidelijk te maken wat je van hen verwacht en wat zij van jou mogen verwachten
11:00

Koffie- en theepauze 

11:30

Regels, routines en rituelen

Gert Verbrugghen, docent Engels en vertaler van ‘Regie in de klas’
  • Met welke regels, routines en rituelen creëer je een omgeving waarin leerlingen optimaal kunnen leren?
  • Hoe zorg je voor begrip, acceptatie en naleving van de regels, routines en rituelen door leerlingen?
  • Wat zijn voorbeelden van effectieve rituelen voor lesovergangen aan het begin en einde van de les?
12:30

Verzorgde lunch

13:30 - 16:00 uur

Subsessies

In de middag ga je in kleinere groepen de diepte in. Je kiest twee van onderstaande subsessies. Elke subsessie duurt een uur. Halverwege de middag is er een pauze. Het congres duurt tot 16.00 uur. 

A - Verbindend Gezag - grenzen stellen met behoud van de relatie 

Erik Faasen, trainer Verbindend Gezag en auteur
Eefke Faasen, gezondheidspsycholoog, trainer Verbindend Gezag en auteur
  • Wat betekenen de principes van geweldloos verzet voor jouw pedagogische basishouding?
  • Hoe blijf je kalm en vastberaden, ook in ingewikkelde situaties?
  • Hoe pas je Verbindend Gezag in de dagelijkse lespraktijk toe?

B- Krachtig pedagogisch handelen vanuit een uniforme basis

Wouter Siebers, onderwijsadviseur Expertis
  • Hoe voorkom je escalaties? En hoe handel je doeltreffend bij escalaties?
  • Hoe train jij jezelf om automatisch op scripts terug te vallen in stressvolle momenten?
  • Aan de slag met jouw escalatiepiramide: inzicht in je eigen reacties en kansen voor schoolbrede aanpak.

C - Omgaan met storend en regelovertredend gedrag in de klas

Anne-Marie Stevens, pedagogisch specialist en Brainbalance coach
  • Welke invloed hebben stress en een overprikkeld brein op het gedrag van je leerlingen?
  • Wat zijn stappen om ongewenste gedragspatronen te doorbreken?
  • Hoe leer je leerlingen vaardigheden te ontwikkelen waardoor ongewenst gedrag afneemt?
  • Hoe zet je middelen als belonen, time-out en consequenties effectief in?

D - Aan de slag met je eigen gedrag

Mirjam Draijer, trainer en coach 'Maak het verschil'

Programmapunten volgen nog

E - Groepsdynamiek en gedrag   

Jeroen Steeman, opleidingsdocent Calo-Windesheim, trainer en coach groepsdynamisch- en systemisch werken
  • Hoe ontstaan groepsnormen en wanneer versterken of verzwakken ze het leerklimaat
  • Welk leraargedrag stimuleert een krachtig leerklimaat in je groep?
  • Handvatten om je stijl van lesgeven aan te passen op de dynamiek van de groep

Reviews

Aanrader voor elke docent, trainer of coach!
Sharon Dumfries, docent Biologie
Fantastisch. Hele fijne, praktische handvatten die meteen toe te passen zijn in de praktijk.
Astrid, leerkracht groep 4
Alles was verzorgd tot op de puntjes. Inhoudelijk erg interessant en leerzaam. De sprekers waren deskundig en prettig om naar te luisteren.
Hiba (kleuterleerkracht)
Goede presentatie, makkelijk toe te passen en wat een leuk mens is Anne-Marie Stevens!
Mario, brugklascoördinator
Zeer interessante sprekers die je blijven boeien tijdens hun presentatie. Informatie en handvatten waar je in de praktijk echt wat aan hebt.
Yvonne, docent vmbo

Praktische Informatie

Kosten

Naast toegang tot het congres krijg je:
  hand-outs met de presentatie van de sprekers
  een persoonlijk certificaat van deelname
  de hele dag koffie, thee en versnaperingen
  een uitgebreide lunch

De prijs bedraagt 445 ex btw. Kom je met een groep, dan is iedere 5e deelnemer gratis.

Adres

Van der Valk Utrecht

Winthontlaan 4 -6

3526 KV Utrecht

Locatie en parkeren

Van der Valk Utrecht, Utrecht

Van der Valk Hotel Utrecht ligt aan de A12. Neem afslag 17 (Utrecht/Jaarbeurs/Kanaleneiland).
Parkeren kan tegen gereduceerd tarief in onze parkeergarage.

Openbaar vervoer vanaf Utrecht CS
• Buslijnen: 65 (Richting Vianen), 74 (Richting Vianen) en 77 (Richting Nieuwegein)
• Sneltramlijnen: 20 en 21 (Richting IJsselstein of Nieuwegein)

Uitstappen bij Kanaleneiland Zuid

Download routebeschrijving

Certificaat

Je ontvangt na afloop een certificaat van deelname, dat je kunt downloaden via je Profielpagina.

Delen met een collega of downloaden